Goals – mål: Destinationsmål i Google Analytics

Goals i Google Analytics er en af de bedste måder at dokumentere din trafik og din udvikling. Men der kan være svært at finde ud af hvordan og hvilke mål du kan opsætte på din Google Analytics. På engelsk hedder det Goals, et begreb der også bruges på dansk, selv om den egentlige oversættelse er “Mål”.

Jeg vil komme med et par eksempler på opsætning af Goals herunder, samt anvendelsen af værdi når Mål/Goals oprettes i Google Analytics.

Eksempler på Google Analytics Mål/goals:

  • Simple
    • Mere trafik
    • Mindre bouncerate
  • Komplekse
    • Set en speciel underside, EFTER at have set på en produktside
    • Set minimum to sider på websitet
    • Brugt minimum 2 minutter på websitet
    • Mere trafik fra sociale medier
  • Strategiske
    • Øget organisk søgning på brandede ord
    • Øget intern søgning på specifikke produkter
    • Bedre brug af sociale medier
  • Taktiske
    • Flere besøgende på særlige ugedage

Når du arbejder med goals, er du interesseret i at dokumentere status, og i at se udviklingen. Til at hjælpe med overvågning, kan du også bruge Google Analytics “Intelligence Events”. Denne funktion kan fortælle dig når en ønsket udvikling sker, eller når Google mener der sker noget særligt interessant. Det kan du læse mere om på siderne her, senere.

Når du begynder på at opsætte dine mål i Analytics, får du efterhånden så meget hjælp til at sætte dem op. Det er super smart, og selv mål hvor du bruger funnels/tragt mål, er lette at sætte op.

 

Google Analytics Mål: Værdi/Value – sådan:

Det er godt at tælle antallet af konverteringer på dine goals, dvs. antal der gennemfører et defineret mål. Men det er også godt at sætte en værdi på alle dine mål. Den værdi kan være monetær eller generisk. Hvis du sælger, er det kroner og ører, hvis du ikke gør, er det en fiktiv værdi.

Jeg foreslår at arbejde med en værdi fra 1 til 10. Lav din egen skala, jeg tilpasser skalaen/måleenheden fra gang til gang.

  • 1-3: Målet er mindre vigtigt, det kan ikke siges at have direkte og kritisk indflydelse på succesen af dit website.
    Eksempler på mål med denne værdi, kunne være; mere trafik generelt, mere organisk trafik mv. Mål der er nice to have, men ikke need to have.
  • 4-6: Målet er vigtigt for virksomheden, påvirker dine taktiske mål indenfor 6-12 måneder.
    Eksempler kunne være reduktion af bouncerate. Det er vigtigt for dit website, men har ikke nødvendigvis betydning for vækst og positiv udvikling, men kan reducere støj i din data. Et andet eksempel kunne være, at have set mere end 2 sider på dit website, eller at have brugt minimum 2 minutter på sitet.
  • 7-10:  Målet har stor indflydelse og påvirker opfyldelsen af en formuleret strategi for virksomheden/websitet. Dette er en høj værdi, og bør kun sættes på dine mål som du mener er kritiske og dem du allerhelst vil have gennemført.
    Eksempler er forespørgsel på produkter, udfyldelse af en formular, visning af udvalgte landing pages mv.

Når du sætter værdi på dine mål, ender du med et samlet tal for hvor meget værdi du genererer, og det tal kan udfordres som en del af strategien.

 

Kommentarer

Skriv et svar